خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/08/28 - 10:01
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : اجتماعی
تبعات عدم افزایش مالیات بر دخانیات؛

دودی ارزان که برای سلامتی جامعه گران تمام می شود

رییس کمیته سلامت الکترونیک مجلس شورای اسلامی در واکنش به مجوز فروش سیگار به مدت یکسال در کیوسک‌های مطبوعاتی گفت: ما درصدد کاهش مصرف مواد دخانی در کشور هستیم و امروز دلایل صدور چنین مجوزی به این دکه‌های فرهنگی باید از طرف وزارت صمت روشن شود، کسب درآمد به قیمت جان مردم حکم امضای مرگ خاموش آنها را دارد.

فاطمه محمد بیگی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد لزوم افزایش مالیات بر دخانیات در لایحه بودجه ۱۴۰۲، گفت: در اسفند ماه سال گذشته بحث بند الحاقی ۷ تبصره ۶ ماده واحده بودجه ۱۴۰۱، به دنبال اظهارات رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور و عدم ارائه اطلاعات دقیق به نمایندگان باعث شد مصوبه کمیسیون تلفیق و مصوبه کمیسیون بهداشت در خصوص حذف افزایش نرخ مالیات رأی نیاورد و حتی مصارف آن که قرار بود در حوزه سلامت، اشتغالزایی محرومان، خرید آمبولانس، نوسازی مدارس، ساخت خوابگاه متاهلی، اجرای قانون جهش دانش بنیان، تعرفه گذاری خدمات پرستاری و… مصرف شود با عدم تصویب آن همگی با شکست روبرو شد و متاسفانه در بازگشت مجدد بودجه به صحن نیز رای لازم را نیاورد.



کاهش سن مصرف مواد دخانی در کشور 



نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در ادامه یادآور شد: تولید دخانیات در کشور در طی هشت سال گذشته رشد چشمگیری داشته به طور مثال تولید سیگار از ۱۰ میلیارد نخ به ۴۵ میلیارد نخ رشد داشته و ۶ واحد تولید سیگار به ۲۸ واحد افزایش داشته است؛ متاسفانه در حال حاضر شاهد کاهش سن مصرف سیگار در کشور هستیم.



سیگار دروازه ورود به آسیب‌های اجتماعی از جمله مواد مخدر است



عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی سیگار را دروازه ورود به آسیب‌های اجتماعی از جمله مواد مخدر دانست و گفت: رشد بی رویه تولید سیگار با قیمت ارزان، مصرف آن را در بین نوجوانان و جوانان افزایش داده همچنین به دنبال آن شاهد رشد اعتیاد، افزایش طلاق و سایر معضلات اجتماعی در جامعه هستیم، سالانه ۶۵ هزار ایرانی با شیوع بیماری قلبی و عروقی جان خود را از دست می‌دهند.



بعد از خروج آمریکا از برجام تنها شرکت‌های دخانیات به عنوان حامیان برجام در کشور باقی ماندند با تمام این تفاسیر ما شاهد یک نابسامانی در حوزه مصرف دخانیات هستیم علاوه بر آن در مسئله مصرف مواد دخانی تاکنون هزینه سنگینی را پرداخت کردیم



محمدبیگی با اشاره به هزینه سنگین جانی و مالی که دخانیات بر دوش دولت گذاشته تاکید کرد: بار مالی بیماری‌های قلبی و عروقی حدودا هزار میلیارد تومان می‌شود. متاسفانه بعد از خروج آمریکا از برجام تنها شرکت‌های دخانیات به عنوان حامیان برجام در کشور باقی ماندند با تمام این تفاسیر ما شاهد یک نابسامانی در حوزه مصرف دخانیات هستیم علاوه بر آن در مسئله مصرف مواد دخانی تاکنون هزینه سنگینی را پرداخت کردیم، اما برای مسئله دخانیات نیازمند اهرم‌های نظارتی قوی‌تر و اجرای مصوبات کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هستیم.



وی در ادامه تصریح کرد: تمام نقص‌های عنوان شده باید در بودجه ۱۴۰۲ جبران شود و از همه ظرفیت‌ها برای سلامت و رفاه مردم بهره برداری کنیم، در خصوص کاهش مصرف سیگار باید محدودیت سنی اعمال گردد و عرضه آن در مکان‌های مختلف محدود شود. متاسفانه ایران کمترین درصدهای مالیات را در میان کشورهای مختلف برای سیگار در نظر گرفته است.



جذابیت‌های  بسته بندی سیگار محرکی برای مصرف  مواد دخانی است



رئیس کمیته سلامت الکترونیک مجلس با انتقاد از جذابیت بسته بندی سیگار در کشور، تاکید کرد: جذابیت بسته بندی سیگار به قدری شیک و همراه با تنوع است که باعث تحریک جوانان و نوجوانان برای مصرف آنها می‌شود.



محمدبیگی در واکنش به مجوز فروش سیگار به مدت یکسال در کیوسک‌های مطبوعاتی خاطرنشان کرد: دکه‌های مطبوعاتی مکان فرهنگی هستند و زمانی نه چندان دور شاهد تجمع فرهیختگان برای مطلع شدن از اخبار روز محسوب می‌شدند، صدور چنین مجوزهایی باید از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری شود؛ ما درصدد کاهش مصرف مواد دخانی در کشور هستیم و امروز دلایل دادن چنین مجوزی به این دکه‌ها باید از طرف وزارت صمت روشن شود، کسب درآمد به قیمت جان مردم حکم امضای مرگ خاموش آنها را دارد.



بیشتر بخوانید:





به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ بهزاد ولی‌زاده رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت در گفتگویی با تاکید بر اینکه مقابله با کالای قاچاق دخانی در کنار افزایش مالیات بر دخانیات باید در یک راستا انجام شوند، تصریح کرد: بر این اساس در جلسات مشترک با وزارت صمت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، فراجا، اتاق اصناف و سایر حوزه‌های مرتبط تصمیم گرفته شد که دکه‌های مطبوعاتی به مدت یک سال مهلت داشته باشند تا بتوانند به صورت رسمی فعالیت خود را انجام دهند مشروط بر اینکه تعهد دهند که ضوابط دستورالعمل تعیین عاملین مجاز فروش محصول دخانی را به طور کامل اجرا کنند./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 352301
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار